16.7 C
Zakynthos
Friday 22
HomeΑΠΟΨΕΙΣΗ τηλεκπαίδευση δεν είναι εκπαίδευση

Η τηλεκπαίδευση δεν είναι εκπαίδευση

Γράφει ο Νίκος Γράψας*

tilekpedefsi4Μόλις μέσα στις δύο πρώτες ώρες λειτουργίας της, η ψηφιακή πλατφόρµα τηλεκπαίδευσης της εταιρείας Cisco στη ∆ευτεροβάθµια εκπαίδευση όλης της χώρας κατέρρευσε.

H προαναγγελθείσα ‘ετοιµότητα’ της Κυβέρνησης µοιάζει µε προαναγγελία θανάτου της ελληνικής δηµόσιας Παιδείας , όλοι το είχαν καταλάβει, όλοι το είχαν προβλέψει.. αντιπολίτευση, συνδικαλιστές της εκπαίδευσης, τεχνικοί, γονείς, εκπαιδευτικοί.. όλοι, εκτός από την κυβέρνηση και το υπ Παιδείας, όπου διαθέτουν µια σπάνια πνευµατική συγκρότηση, κάτι σαν διασταύρωση ‘τραµπ’ και ‘ιµάµη’.

Η κυβέρνηση και το υπ Παιδείας όφειλαν να έχει αξιοποιήσει από τον περασµένο Μάρτιο υπάρχουσες µελέτες για την αναβάθµιση των υποδοµών των σχολικών µονάδων λόγω πανδηµίας και πιθανής ανάγκης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ως σχέδιο Β, βεβαίως. Πολύ περισσότερο, όφειλαν να γνωρίζουν τις πραγµατικές δυνατότητες του συστήµατος τηλε-εκπαίδευσης και να έχει ετοιµάσει και γι αυτό, εναλλακτικό σχέδιο Β… όπως, εξ άλλου, θα ταίριαζε σε ένα επιτελείο σωστά καταρτισµένων πολιτικών, µε βάση τις αρχές της πραγµατιστικής φιλοσοφίας και ιδεοαντίληψης που ισχύει στις αναπτυγµένες χώρες.. δεν αρκεί να πολυδιαφηµίζει κανείς τα µεγάλα πανεπιστήµια Αµερικής και Ευρώπης από τα οποία αποφοίτησε, λοιπόν, αλλά απαιτείται και ανθρωπιά, ικανότητα, γνώση της πραγµατικότητας και θέληση, όραµα, µακρόπνοος σχεδιασµός και πνεύµα δηµοκρατικό, διάθεση συνεργασίας. Τίποτα από αυτά δεν διαθέτει η ελληνική κυβέρνηση.. ουδόλως ενδιαφέρεται το υπ Παιδείας για την απρόσκοπτη και οµαλή συµµετοχή µαθητών και εκπαιδευτικών στη δηµόσια εκπαίδευση και στο δικαίωµα στη µόρφωση.

Το ζήτηµα είναι πολύ σοβαρό και, παρά την όποια διάσταση των τεχνικών προβληµάτων, καταδεικνύονται πολύ σοβαρές παραλείψεις του Υπουργείου που, βεβαίως, φέρει την πολιτική ευθύνη για την παντελή έλλειψη επαρκούς και έγκαιρης προετοιµασίας.

Η υπ Παιδείας, όχι µόνο πρόλαβε τις καταλήψεις, κατέκτησε παγκόσµιο ρεκόρ µε το κλείσιµο του, πρωτοφανούς, 94% των σχολείων. Πότε θα αναπληρωθούν αυτές οι χαµένες ώρες; όποτε αναπληρωθούν και εκείνες της περασµένης άνοιξης.. Τι θα έλεγε τώρα η ∆ΑΚΕ, για τις χαµένες ώρες εξ αιτίας του υπουργείου και όχι των µαθητών;..

Όσο και αν η υπουργός υποκρίνεται ότι το αγνοεί, σε καµία περίπτωση, η πρόσβαση στο διαδίκτυο, οι υλικές και τεχνικές προϋποθέσεις για µαθητές και εκπαιδευτικούς δεν είναι δεδοµένες.

Τα κυβερνητικά στελέχη δεν δίνουν δεκάρα για το ότι στη χώρα που κυβερνούν η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων είναι εξαρτηµένοι από τον µισθό τους.

∆εν κατανοούν ότι υπάρχουν χιλιάδες νοικοκυριά χωρίς γρήγορο Ίντερνετ ή ακόµη και νοικοκυριά που δεν έχουν υπολογιστές, ή δεκάδες χιλιάδες άλλα, που δυσκολεύονται να αγοράσουν δεύτερο ή τρίτο κοµπιούτερ ή τάµπλετ για να αντεπεξέλθουν.

Το πρόβληµα, λοιπόν, δεν είναι µόνο η ανικανότητά τους. Αλλά ότι δεν µπορούν να κατανοήσουν τις ανάγκες των ανθρώπων, γιατί είναι πολύ µακριά από την καθηµερινότητα και τη ζωή τους.

Καµία χώρα στην Ευρώπη δεν εφαρµόζει εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε Γυµνάσια και Λύκεια

APTOPIX Virus Outbreak Greece SchoolsΗ κυβερνητική απόφαση για την κατάληψη- λουκέτο στα σχολεία όλης της χώρας συνιστά οµολογία γενικής αποτυχίας στην αντιµετώπιση της πανδηµίας. Αποδεικνύει µε τον πιο δραµατικό τρόπο ότι όλο το προηγούµενο διάστηµα των 8 µηνών η κυβέρνηση Ν∆ δεν έκανε το παραµικρό ώστε να ενισχύσει το ∆ηµόσιο Σύστηµα Υγείας, ή να θωρακίσει τα Σχολεία και το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Αντίθετα, η κυβερνητική διαχείριση της πανδηµίας εξαντλήθηκε στη µάσκα και τα παγουρίνα στα σχολεία, στο απαράδεκτο δόγµα της “ατοµικής ευθύνης”, στην καλλιέργεια κλίµατος µαζικού εκφοβισµού και τροµοκράτησης, στην επιβολή ακραίων αυταρχικών µέτρων καταστολής. Και όλα αυτά για να συγκαλύψει τις δικές της εγκληµατικές ευθύνες που σήµερα οδηγούν σε τραγικά αδιέξοδα και απειλούν υγεία και παιδεία, µε λίγα λόγια απειλούν ευθέως το κοινωνικό κράτος.

(Θα έλεγα µαζί µε τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση να γιορτάζαµε και τα 230 από την γαλλική επανάσταση. Μάλλον, το έχουµε περισσότερο ανάγκη ως κράτος, πιθανόν και ως πολίτες, αυτή τη στιγµή ..)

‘Trumpism’ και ‘macho yapism’

Επί 8 µήνες η κυβέρνηση αρνήθηκε µε σπάνιο σε ανθρώπους πείσµα να ακούσει τις απόψεις της Αξιωµατικής Αντιπολίτευσης, των εκπαιδευτικών και των σωµατείων τους, των µαθητών και των γονιών, για 15 µαθητές στην τάξη, δωρεάν µαζικά τεστ, µέσα υγιεινής, προσλήψεις εκπαιδευτικών και προσωπικού στην καθαριότητα.

Χρειάστηκε να λασπολογήσει και να επιδοθεί σε µια ανελέητη εκστρατεία συκοφάντησης και δηµαγωγίας για να πείσει την κοινωνία πως στα σχολεία ‘δεν υπάρχει φόβος’. Κονδυλοφόροι στρατιές ‘ειδικών’ κηρύκων και επιδηµιολόγων επιστρατεύτηκαν για να πείσουν πως τα τµήµατα των 25 µαθητών είναι ‘ασφαλέστερα’ από τα ολιγοµελή. Στην κόλαση τις πολιτικής σκηνής και στο πυρ το εξώτερον της δηµοσιότητας καταδικάστηκαν από κυβερνητικούς εκπροσώπους και ΜΜΕ, ο ΣΥΡΙΖΑ και όσοι αντιµίλησαν στον µέγα Ιµάµη, µε τρόπο που θα ζήλευαν και οι φανατικότεροι οπαδοί του Τραµπ..

..Και εντελώς αιφνιδιαστικά, µπροστά στην αύξηση των κρουσµάτων βάζει λουκέτο στη δηµόσια εκπαίδευση και ενεργοποιεί την υποχρεωτική τηλεκπαίδευση, καταπατώντας το δικαίωµα των παιδιών στη µόρφωση, υποβαθµίζοντας, σαφώς, την παρεχόµενη εκπαίδευση και καταργώντας την ισοτιµία στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Η τηλεκπαίδευση είναι τηλεαπασχόληση. Η πολύωρη τηλεκπαίδευση βλάπτει την οµαλή και φυσική ψυχοανάπτυξη των νεαρών µαθητών

Η τηλεκπαίδευση απορρίπτει τους µεγάλους διδακτικούς στόχους και τους παιδαγωγικούς σκοπούς της α’βάθµιας και β’βάθµιας εκπαίδευσης. Χωρίς αισθήµατα, χωρίς διάλογο, χωρίς εικόνα( το webex δεν άντεξε την εµφάνιση κάποιου προσώπου στην οθόνη), χωρίς παρέες, µε τους µαθητές να βασανίζονται επί 5 και έξι ώρες µπροστά σε µια οθόνη. Πώς να διδάξεις, πώς να αξιολογήσεις, πώς να εµπνεύσεις, πώς να χαρείς τη διαδικασία της µάθησης..

Η υπ Παιδείας επιχειρεί από την έναρξη της πανδηµίας να εφαρµόσει το νεοφιλελεύθερο ιδεολόγηµα της σκληρότητας, της επιβολής και της πειθαρχίας. Όµως, εκπαίδευση εξ αποστάσεως για παιδιά και εφήβους δεν νοείται ούτε και από τους πιο σκληρούς νεοφιλελεύθερους θεωρητικούς παιδαγωγούς του δυτικού κόσµου. Πίσω από το ‘ενδιαφέρον’ της για τους µαθητές, αυτούς που πριν λίγο καιρό αντιµετώπισε µε ΜΑΤ, χηµικά, εισαγγελείς και ‘αγανακτισµένους’, κρύβονται και κάποιοι ανοµολόγητοι στόχοι, όπως αποφυγή καταλήψεων, πορείες για το Πολυτεχνείο και τον Γρηγορόπουλο.

Οι τεχνικές υποδοµές του υπ Παιδείας δεν επαρκούν για 600.000 ταυτόχρονες συνδέσεις

kerameos-sunomilia-me-mathitesH συµφωνία του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευµάτων µε την εταιρεία ‘’CISCO HELLAS Α.Ε.’’ δεν φέρει τα εχέγγυα της απαιτούµενης αξιοπιστίας, ενώ το σύτηµα φαίνεται ότι δεν διαθέτει τις αναγκαίες τεχνικές δυνατότητες και αντοχές.

Το ίδιο το Πανελλήνιο Σχολικό ∆ίκτυο (ΠΣ∆) του υπ Παιδείας, αναφέρει µε µήνυµά του ότι µε ταχύτητα ADSL 24/1Mbps (Download/Upload) που έχουν πολλά νοικοκυριά (αλλά και σχολεία) στην Ελλάδα µπορεί να λειτουργήσει ικανοποιητικά µόνο 1 τηλεδιάσκεψη (webex meeting).

Αυτήν όµως την ταχύτητα έχει το 30% των σχολείων αλλά και τα περισσότερα νοικοκυριά στην Ελλάδα που διαθέτουν σύνδεση.

Σε µια οικογένεια µε 24άρα οικιακή σύνδεση και δυο παιδιά στη ∆ευτεροβάθµια Εκπαίδευση (ή και σε ΑΕΙ, ΙΕΚ κ.λπ.), ακόµα κι αν υπάρχουν δυο διαφορετικές συσκευές, το ίντερνετ δεν θα σηκώνει την ταυτόχρονη τηλεκπαίδευσή τους.

Ακόµα και µε ταχύτητες 50Mbps, που σύµφωνα µε τα στοιχεία έχουν το 60% των σχολείων, οι ταυτόχρονες τηλεδιασκέψεις (webex) δεν µπορούν να ξεπεράσουν τις 5, δηλαδή µέχρι 5 τµήµατα ταυτόχρονα µπορούν να κάνουν τηλεκπαίδευση στα σχολεία…

Είναι γνωστή η αντοχή του Πανελλήνιου Σχολικού ∆ικτύου (ΠΣ∆), το οποίο κάθε χρόνο ‘πέφτει’ στην περίοδο των τελικών εκδόσεων των βαθµολογικών αποτελεσµάτων των σχολείων. Παρ΄όλα αυτά δεν έγινε ποτέ καµία προσοµοίωση, καµία δοκιµή του συστήµατος, παρά µόνο επανάπαυση στις ‘εγγυήσεις’ της εταιρείας Cisco WebEx. Τη δεύτερη µέρα της απόπειρας τηλεκπαίδευσης το υπ Παιδείας ανακοίνωσε: πρώτον, ότι ..πολλά links των εκπαιδευτικών έχουν πρόβληµα και θα αντικατασταθούν(!). Απίστευτα πράγµατα για ένα κράτος ευρωπαϊκό.. και δεύτερον, απάντηση από την υφυπουργό σχετικά µε την κατάρρευση του συστήµατος, φταίει η εταιρεία Cisco WebEx. Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι το πρόβληµα αφορούσε µόνο στο cluster του Λονδίνου.

«Έπεσε», λοιπόν, ο server της Cisco. Τι προβλέπεται σ’ αυτήν την περίπτωση στη σύµβαση που έχει υπο- γράψει το ελληνικό δηµόσιο µε την Cisco, η δωρεά της οποίας διαφηµίστηκε υπερβολικά από το Υπουργείο Παιδείας;..

Σύµφωνα µε αυτό που στη γλώσσα της αγοράς ονοµάζεται Business continuity planning, η Cisco όφειλε να διαθέτει σχέδιο Β, σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο παρουσιαζόταν πρόβληµα. H σύµβαση του ελληνικού δηµοσίου µε την εταιρία θα έπρεπε να έχει προβλέψει τέτοιου είδους περιπτώσεις.

Ποτέ δεν δηµοσιεύθηκε η σύµβαση του ελληνικού δηµοσίου µε την Cisco

Έχει, όµως, υπογραφεί σύµβαση για τη δωρεά που έκανε η Cisco µε το ελληνικό δηµόσιο, όπως ο νόµος ορίζει; Και τι προβλέπεται για το Business continuity planning?

H περιβόητη σύµβαση που δεσµεύει το ελληνικό δηµόσιο µε τη Cisco έχει ζητηθεί τόσο από τον ΣΥΡΙΖΑ και τα κόµµατα της αντιπολίτευσης όσο και από την Αρχή Προστασίας ∆εδοµένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Η απάντηση του αρίστου υπ Παιδείας ήταν µια τεράστια , εκκωφαντική παύση.

Τη σύµβαση έφτασε να την ζητήσει ακόµα και η Βουλή των Ελλήνων! Φωνή βοώντος εν τη ερήµω… Ανεξάρτητη Αρχή, κοινοβούλιο, κόµµατα, κανέναν δεν σεβάστηκε η υπουργός. Μπορούµε να σκεφτούµε ότι θέλουµε, λοιπόν, ακόµη και ότι η σύµβαση δεν υπάρχει. Η πολιτική ευθύνη της κυβέρνησης απέναντι στον ελληνικό λαό είναι τεράστια.

Επί πλέον, το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να δώσει την απάντηση που έχει ζητηθεί µε τρίµηνη προθεσµία από την Αρχή Προστασίας ∆εδοµένων Προσωπικού Χαρακτήρα και η οποία θα εκπνεύσει στις 7 ∆εκέµβρη, για να µάθουµε επιτέλους πώς προστατεύει η συντεταγµένη πολιτεία µας τη διαρροή προσωπικών δεδοµένων εκατοντάδων χιλιάδων µαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών…

Εικονική πραγµατικότητα η τεχνική βοήθεια στα σχολεία

tilekpedefsi3Η υπουργός κάνει λόγο για εξοπλισµό των σχολείων µε περισσότερες από 80.000 φορητές συσκευές, όµως αυτό δεν είναι παρά εικονική πραγµατικότητα καθώς τα σχολεία δεν εφοδιάστηκαν µέχρι τώρα. Tο Υπουργείο Παιδείας από το Μάη µίλησε για επιµόρφωση των εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως όµως αυτό δεν έγινε.

Η Ανώτατη Συνοµοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας µε παρέµβασή της καυτηριάζει την πολιτική τακτική του υπ Παιδείας και µεταφέρει την αγωνία εκατοντάδων χιλιάδων γονέων : ‘’Η δήλωση του κ. Πρωθυπουργού ότι ‘τα κλειστά σχολεία επιτείνουν τις κοινωνικές ανισότητες’ και η παραδοχή ότι υπήρχαν χιλιάδες παιδιά που δεν συµµετείχαν στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, καθιστούν επιτακτική ανάγκη τη λήψη άµεσων µέτρων ώστε να µην µεγαλώσουν περισσότερο οι κοινωνικές και µορφωτικές ανισότητες.

Το σοβαρό αυτό πρόβληµα αναδείχθηκε έντονα την προηγούµενη σχολική χρονιά όταν υπήρξε αντίστοιχη αναστολή λειτουργίας των σχολείων λόγω Covid-19, µε αποτέλεσµα πάνω από 250.000 µαθητές να µην συµµετέχουν στο Πανελλήνιο Σχολικό ∆ίκτυο’’.

Και προτείνουν :

• ∆ωρεάν ηλεκτρονικά µέσα (tablet, laptop, σύν- δεση γρήγορου internet) για την τηλεκπαίδευση µε ευθύνη του Κράτους µέσω των σχολείων σε όλους τους µαθητές.

• Καµιά καταγραφή απουσίας σε µαθητές που δεν έχουν τα µέσα να συµµετέχουν στην τηλεκπαίδευση. •Καµία διακοπή ρεύµατος και internet που θα στερεί σε µαθητές τη συµµετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία.

•Αναβάθµιση του Πανελλήνιου Σχολικού ∆ικτύου για να µπορούν να συµµετέχουν όλοι οι µαθητές στην εκπαιδευτική διαδικασία.

•Όχι στην αντιπαιδαγωγική µέθοδο της online µετάδοσης του µαθήµατος που δε διασφαλίζει τα προσωπικά δεδοµένα των µαθητών.

Η τηλεκπαίδευση ως αναγκαίο συµπληρωµατικό µέτρο σ’ αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες και όχι ως µόνιµη επωδός, δεν πρέπει να αποτελέσει µέτρο που θα επιτείνει ακόµα περισσότερο την ανισοτιµία στη µόρφωση των παιδιών µας.

Και συµπληρώνω:

• ανοιχτά σχολεία µε 15 µαθητές ανά τµήµα µε πρόγραµµα εκ περιτροπής (ανά µία µέρα οι µισοί µαθητές ή ανά τρίωρο την ίδια µέρα)

• κατάργηση της ‘τράπεζας θεµάτων’ και των επιπλέον εξετάσεων στο Γυµνάσιο

Έκτακτο κονδύλι από τον προϋπολογισµό για την υγειονοµική θωράκιση των σχολείων και την πρόσληψη επιπλέον προσωπικού.

• ∆ωρεάν τεστ για εκπαιδευτικούς και ευάλωτες κατηγορίες µαθητών .

• ∆ωρεάν µάσκες στα µέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας .

• Σχολαστική καθαριότητα των αιθουσών και των WCµε πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού.

• Επιτάχυνση των 10.500 µόνιµων διορισµών εκ- παιδευτικών

Το zantevoice.gr δεν έχει οικονομική υποστήριξη από καμία γκρίζα, κυβερνητική, επιχειρηματική, τραπεζική ή άλλη πηγή που θα του “υπαγορεύει” τί να πει και τί όχι. Το zantevoice.gr δεν έχει διαφημίσεις! Το zantevoice.gr έχει μόνο την στήριξη των επισκεπτών του για να πληρώνει τα λειτουργικά έξοδά του. Αν θες να υπάρχει το zantevoice.gr στήριξε την προσπάθειά του με κλικ εδώ.

• Συντονιστικό όργανο Παιδείας-Υγείας ανά ∆ήµο, σε επικοινωνία µε ΕΟ∆Υ-Πολιτική Προστασία, για την αξιόπιστη παρακολούθηση των εξελίξεων σε τοπικό επίπεδο και την στοχευµένη παρέµβαση αν χρειαστεί.

*/ Ο Νίκος Γράψας είναι ∆ιευθυντής του 1ου Γυµνασίου Ζακύνθου, Μουσικοπαιδαγωγός µε σπουδές στην Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών του ΕΑΠ και Ex. Dip. Management and leadership of education στο Ελληνικό Παράρτηµα του London Centre of management και µέλος της Νοµαρχιακής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ Ζακύνθου

(Visited 18 times, 1 visits today)

ΠΡΟΣΦΑΤΑ