Τις τελευταίες ημέρες το υπουργείο Τουρισμού έχει αφήσει να διαρρεύσει προσχέδιο πολυνομοσχεδίου θεμάτων της αρμοδιότητάς του. Ανάμεσα σε μια πληθώρα ετερόκλητων ζητημάτων στα περιεχόμενά του -οργανισμοί διαχείρισης και προώθησης τουρισμού, ζητήματα τουριστικών καταλυμάτων, αιγιαλού, ξεναγών, λιμένων κ.α.- συμπεριλαμβάνεται και διάταξη, με την οποία προβλέπεται η σύσταση Ανώνυμης Εταιρείας με μετοχικό κεφάλαιο ύψους 250.000 ευρώ και μοναδικό μέτοχο το ελληνικό Δημόσιο.
Η εν λόγω Ανώνυμη εταιρεία, σύμφωνα με το άρθρο 30 του σχεδίου νόμου του υπουργείου Τουρισμού, θα έχει έδρα κάποιον δήμο εντός της Περιφέρειας Αττικής που θα ορίζεται από το καταστατικό της και θα αναλάβει για 99 χρόνια τη διοίκηση, τη διαχείριση και την εν γένει αξιοποίηση της οριοθετημένης ζώνης αιγιαλού γύρω από το γνωστό τουριστικό αξιοθέατο του “Ναυαγίου” στη Ζάκυνθο.
Η παράταξη μας είναι σύμφωνος στην ανάγκη σύστασης ενός φορέα διαχείρισης της περιοχής του ναυαγίου στη Ζάκυνθο, για λόγους προστασίας του δημόσιου συμφέροντος και δη της εξασφάλισης της διάρκειας ζωής, βιωσιμότητας και προστασίας του υπάρχοντος τουριστικού εκθέματος, καθώς και της ασφάλειας της προσβασιμότητας στο σημείο.
Ωστόσο, αυτό σε καμιά περίπτωση δεν σημαίνει ότι είμαστε θετικοί απέναντι στην προτεινόμενη διάταξη του υπουργείου Τουρισμού, πρωταρχικά διότι δεν δια σφαλίζει ότι η εταιρεία θα παραμείνει στον δημόσιο έλεγχο, χωρίς περαιτέρω ιδιωτικοποίησής της.
Πιο συγκεκριμένα βλέποντας το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου που αφορά την ίδρυση Ανώνυμης Εταιρείας για τη διαχείριση του Ναυαγίου, επιβεβαιωνόμαστε όσοι λέγαμε εδώ και μήνες πως συντελείται ένα έγκλημα, καθώς επιχειρείται ωμά η κλοπή της περιουσίας της Ζακύνθου!
Ακολουθούν τα σημαντικότερα σημεία του νομοσχεδίου για να μη μείνει και καμιά αμφιβολία για το μεγάλο φαγοπότι που επιχειρείται να στηθεί στις πλάτες της Ζακύνθου…
Παράγραφος 1.
Ανώνυμη Εταιρεία που θα εδρεύει σε δήμο εντός της περιφέρειας Αττικής!
– Και που αλλού θα ήταν η έδρα μιας εταιρείας που θα έχει σαν αποκλειστικό αντικείμενο τη Ζάκυνθο; Στην ίδια τη Ζάκυνθο; Αν είναι δυνατόν. Μόνο στην πρωτεύουσα ξέρουν από τέτοιες μπίζνες.
– Δε διευκρινίζεται σε ποιο Δήμο της Αττικής ακριβώς γιατί μάλλον δεν έχουν καταλήξει αν τη θέλουν στα βόρεια ή στα νότια προάστια!
– Αλήθεια, οι Ζακυνθινοί που θα είναι και τα περισσότερα μέλη του ΔΣ θα πηγαίνουν στην Αθήνα με το ΚΤΕΛ ή θα νοικιάζουν βανάκι;
Παράγραφος 3.
– Η εταιρεία δε θα διαχειρίζεται μόνο το ναυάγιο, αλλά μια τεράστια ακτή περίπου 4,5 χιλιομέτρων.
– Επίσης για λόγους δημοσίου συμφέροντος θα μπορεί να γίνει απαλλοτρίωση του ίδιου του ναυαγίου (πλοίου), υπέρ της εταιρείας και ΟΧΙ υπέρ του Δημοσίου!
Παράγραφος 9.
Το μεγάλο ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ!
– Η κατά τα άλλα κρατική εταιρεία θα έχει 1000 μετοχές! Αν την ήθελαν αποκλειστικά κρατική τότε θα την έφτιαχναν μόνο με 1 μετοχή.
– Ποιο πριν στο ίδιο νομοσχέδιο (άρθρα 7-14) συστήνεται η Ανώνυμη Εταιρία «Ιαματικές Πηγές Ελλάδας», όμως στο άρθρο 7 αναφέρεται ρητά πως «Η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στην εταιρία δεν μπορεί να είναι κατώτερη σε ποσοστό από το 50% του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου πλέον μιας ακόμη μετοχής».
– Άραγε γιατί για την Ανώνυμη Εταιρεία «ΝΑΥΑΓΙΟ ΖΑΚΥΝΘΟΥ Α.Ε.» δεν υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη;
Παράγραφος 11.
7μελές Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας:
– Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Τουρισμού. Προφανώς θα έχει κάποιους υπόψη του που θα έχουν κι άλλες δουλειές στην Αθήνα και γι’ αυτό παίρνουν και την εταιρεία μαζί τους.
– Ένας εκπρόσωπος της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων. Έτσι σκέτο. Μπορεί να είναι από εδώ, μπορεί από πέρα, μπορεί από πάρα πέρα…
– Ένας εκπρόσωπος εκ των υφιστάμενων τοπικών συλλόγων ξενοδόχων με κριτήριο εντοπιότητας. Εδώ ξαφνικά μπαίνει και ένα κριτήριο εντοπιότητας. Γιατί άραγε; Και με δεδομένη την πολυδιάσπαση των συλλόγων της Ζακύνθου ποιος θα ορίσει αυτόν το εκπρόσωπο; Κάποιο ανώτερο όργανο; Και ποια θα ορίσουν άραγε;
Αν και βασικά τι δουλειά έχουν εδώ οι ξενοδόχοι; Από πότε έχουν αποκτήσει επίσημο λόγο στα κοινά της Ζακύνθου;
– Ένας του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Ζακύνθου. Ορθώς, γιατί ένα σωστό Επιμελητήριο εκπροσωπεί ΟΛΟΥΣ τους επαγγελματίες του νησιού.
– Καθώς και οι εκάστοτε πρόεδροι των όμορων Δημοτικών Κοινοτήτων Βολιμών και Αναφωνήτριας. Όπα. Γιατί κατευθείαν οι πρόεδροι και όχι αυτή τη φορά εκπρόσωποι των κοινοτήτων; Και που είναι οι Μαριές; Εκεί δεν υπάρχουν κάτοικοι και επαγγελματίες που ζουν από το Ναυάγιο;
Και βασικά ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΔΗΜΟΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ;
Μήπως επειδή δεν τους βγαίνουν τα κουκιά λόγω της σύνθεσης του Δ.Σ. τον πέταξαν εκτός ανερυθρίαστα;
Και τέλος, Παράγραφος 13 και Παράγραφος 2.
Ποια κρατική εταιρεία και κουραφέξαλα;
-Προσλήψεις εκτός ΑΣΕΠ.
-Αναθέσεις, προμήθειες και αγορές χωρίς κανένα έλεγχο και καμία λογοδοσία.
-Κοινώς μαύρο χρήμα, εργασιακοί εκβιασμοί και πελατειακές σχέσεις!
Η πρόταση μας είναι ότι όποια νομική μορφή και αν επιλεγεί για τον φορέα διαχείρισης του Ναυαγίου, κυρίαρχο ρόλο σε αυτή θα πρέπει να έχει ο Δήμος της Ζακύνθου.
Η παραπάνω πρόταση μπορεί να υλοποιηθεί μέσω τριών εναλλακτικών σεναρίων, τα οποία και καταθέσουμε στον σχετικό δημόσιο διάλογο:
Σενάριο 1: Από τη στιγμή που το θέμα μπαίνει στη νομοθετική διαδικασία, υπάρχει η δυνατότητα της κατ’ εξαίρεσης σύστασης νομικού προσώπου οιασδήποτε μορφής, στην οποία θα διασφαλίζεται η πλειοψηφική συμμετοχή του δήμου Ζακύνθου ή εναλλακτικά η εξ ημισείας συμμετοχή του μαζί με το ελληνικό Δημόσιο. Όλες οι διαδικασίες σύστασης, προσλήψεων κτλ να γίνουν αυστηρά μέσα από τις κείμενες διατάξεις της νομοθεσίας.
Το zantevoice.gr δεν έχει οικονομική υποστήριξη από καμία γκρίζα, κυβερνητική, επιχειρηματική, τραπεζική ή άλλη πηγή που θα του “υπαγορεύει” τί να πει και τί όχι. Το zantevoice.gr δεν έχει διαφημίσεις! Το zantevoice.gr έχει μόνο την στήριξη των επισκεπτών του για να πληρώνει τα λειτουργικά έξοδά του. Αν θες να υπάρχει το zantevoice.gr στήριξε την προσπάθειά του με κλικ εδώ. |
Σενάριο 2: Το άρθρο 183 του Ν. 4555/2018 (Κλεισθένης) προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη δυνατότητα των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού να συνιστούν αυτοτελώς αναπτυξιακές ανώνυμες εταιρείες, με ειδικό σκοπό την αξιοποίηση τοπικών φυσικών πόρων ή περιοχών ή εγκαταστάσεων σημαντικής τουριστικής ή αναπτυξιακής αξίας. Υπάρχει λοιπόν η δυνατότητα να συσταθεί στη Ζάκυνθο, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 253, 265 του ν. 3463/2006, καθώς και του συνόλου των διατάξεων και των κανονιστικών πράξεων που αφορούν τις ανώνυμες αναπτυξιακές εταιρείες δήμων και περιφερειών, αναπτυξιακή εταιρεία με αποκλειστικό αντικείμενο τη διαχείριση του Ναυαγίου.
Σενάριο 3: Με έδρα τον Δήμο Ζακύνθου, έχει ήδη συσταθεί και λειτουργεί Αστική Εταιρεία Μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα με τον τίτλο “Δίκτυο Συνεργασίας Ζακύνθου”. Στο εν λόγω Δίκτυο συμμετέχουν η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, ο Δήμος Ζακύνθου, καθώς και μια σειρά τοπικών κοινωνικών φορέων του νησιού. Ο σκοπός της αστικής Εταιρείας είναι κοινωφελής και αναπτυξιακός και σε καμία περίπτωση δε θεωρείται κερδοσκοπικός/εμπορικός, ενώ αντικείμενο των δραστηριοτήτων της είναι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση της Τοπικής Αναπτυξιακής Στρατηγικής μέσω της διαχείρισης και υλοποίησης Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων, Διεθνών, Ευρωπαϊκών, Εθνικών και Περιφερειακών Ταμείων Διεθνών, καθώς και πρωτοβουλιών για την τοπική ανάπτυξη και την επίτευξη των σκοπών κοινωφελούς χαρακτήρα.